Sunday, April 10, 2011

BPM, una disyunción conceptual (¿Mercadeo?)

"You know, there's been a lot of speculation, a lot of confusion about BPM over the past few years, it seems like BPM means something different to everyone" — The BPM Dummies: Chief Operating Ostrich Part 1 (TheBPMDummies) 

Cómo suele suceder cuando una nueva tendencia coge momentum en el mundo de la moda, la academia, o la industria, tras el arribo de BPM como concepto a mediados de los noventas, cuando el Business Process Reengineering estaba en auge, BPM se aprovecha de los beneficios y la fama lograda por éste y junto con felxibilidad para ir a la mano con CPI's (Continuos Process Improvements) como Six Sigma y Lean Manufactuing y junto con los avances tecnológicos propios del cambio de Milenio, logra capturar a una gran cantidad de interesados en lucrarse de su implementación (y de la venta de los servicios y productos necesarios para esto), y de esta forma hasta hoy en día vemos el mercado de "Soluciones Empresariales", especialmente en países desarrollados, atiborrado de productos que proclaman ser BPM.

Esto genera en cierto modo una confusión conceptual, pues aparentemente BPM quiere decir algo distinto para cada quien. Veamos algunas definiciones:

"Un conjunto de herramientas, tecnologías, técnicas, métodos y disciplinas de gestión para la identificación, modelización, análisis, ejecución, control y mejora de los procesos de negocio."
Por el Club-BPM

“BPM refers to a set of management disciplines that accelerate effective business process improvement by blending incremental and transformative methods. BPM’s management practices provide for governance of a business process environment toward the goal of improving agility and operational performance. BPM is a structured approach that employs methods, policies, metrics, management practices and software tools to manage and continuously optimize an organization’s activities and processes” — (Gartner: Cantara & Hill, 2008). 

"Business Process Management (BPM) refers to the closed loop, iterative management of business processes over their entire lifecycle. It includes designing, optimizing,  documenting, communicating, deploying, evaluating, updating, and retiring processes. Well-managed companies have always had robust, but time-consuming, mechanisms for performing all of these functions. " TATA Consulting Services.

A mi parecer la más clara definición de BPM, la da la página que reúne a los mayores expertos en BPM, nada más y nada menos que BMP.com pues en esta definición contempla la ambigüedad del término y los diferentes usos que algunas personas le dan, además de contrastar el término con otros conceptos que son muy similares, para dejarlo claramente diferenciado, explicando en que momentos se traslapan:




Business Process Management (BPM)
BPM is a business discipline or function that uses business practices, techniques and methods to create and improve business processes. From this general definition, just about any process improvement discipline or activity, including reengineering, TQM or Six Sigma quality methods, outsourcing and lean manufacturing, can be considered as BPM. Thus, from an extremely general perspective, BPM has no distinguishing definition at all; it’s just about anything that contributes to process improvement—it can mean whatever you want it to mean.
On the other hand, the term BPM has been propelled onto the front pages of the business and technology literature for far more specific reasons. Whether manual or automated, companies have learned that the piecemeal process improvement methods and techniques they have scattered throughout their organizations don’t produce breakout results. So, if your manufacturing division uses Six Sigma, and your marketing department uses voice-of-the-customer techniques, without talking to one another, that doesn’t mean you have a process-managed enterprise, the kind of enterprise that produces outstanding and sustained business results.
BPM in its contemporary context is a holistic vs. piecemeal approach to the use of appropriate process-related business disciplines that are used to drive business performance improvements, not just across the departments in a single company, but also across multi-company value delivery systems. This approach has only now become practical as a result of the new category of BPM software systems.


Finalmente, esto es lo que dice el Vicepresidente de Ventas de Software AG España sobre BPM:
"La mejora de los procesos es una prioridad en las empresas desde hace muchos años, pero si ha vuelto a un primer plano es porque ahora convergen un conjunto de métodos, herramientas y tecnologías de la información que han mejorado sustancialmente la velocidad de adopción y la rentabilidad del enfoque BPM, es decir, de la gestión de procesos de negocio." — Gonzalo Landaluce


No comments:

Post a Comment